ÅSIKT

Damien Hirst går under ytan

Martin Aagård ser en påkostad mockumentär om konstvärlden

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.
KULTUR

Världens bäst säljande konstnär, ­Damien Hirst, som tog ett slags farväl till den hysteriska konstmarknaden 2008, har nu gjort en mockumentär åt Netflix om vad han ägnat sig åt sedan dess. 

Filmen ger en fantasifull bakgrund till Hirsts comeback på Venedigbiennalen i fjol, som både hyllades och kallades ”katastrofal” av kritikerna.

Historien som berättas är att Hirst, ­efter att ha tjänat en dryg miljard på sin gigantiska tvådagarsauktion på Sothebys 2008, kände sig otillfredsställd med konstvärlden. 

Plötsligt får han chansen att finansiera bärgningen av ett enormt sjunket ­romerskt fartyg utanför Östafrikas kust, lastat med skulpturer. Vraket har vittrat bort, men lasten plockas upp genom en utdragen marinarkeologisk operation. Under resans gång inser bärgarna att skatten troligen tillhört världens förste konstsamlare i färd med att bygga ett museum.

”Treasures from the wreck of the unbelievable” kan vara världens mest påkostade konstvideo. Produktionsvärdet är i nivå med en Hollywoodfilm. Dykscenerna är många och raffinerade, det har inte sparats på något. En vacker, suggestiv film där varje grodman pratar som en konstkritiker. 

Dess­utom är den en sorts mångkulturell hyllning. Hirsts artefakter kommer från en bortglömd kultur byggd på interkulturell pollinering och sammanflätade mytologier. Bland de enorma demonskulpturerna smyger han så klart in ­några Barbiedockor, självporträtt och Musse Pigg.

Det är många som undrat vad Hirst skulle ägna sig åt sedan han försökte dra sig undan sin egen ­berömmelse.

I filmen berättar Hirst, säkert helt uppriktigt, att han sedan barnsben älskat historier om sjunkna skatter. Så svaret blir nog att han leker. Han uppfyller sina barndomsdrömmar om ­Indiana Jones. Och fortsätter utforska den kommersiella konstvärld han själv varit ­huvudperson i. Där människors omättliga dragning till guld och skönhet lätt kan dra ner dem ­under ytan.

ARTIKELN HANDLAR OM